|
Husitství |
|
|
|
|
index.htm |
https://cs.wikipedia.org/wiki/Husitství |
|
ursprung |
48 jazyků |
|
wenzelik |
·
Článek |
|
vencelik |
·
Diskuse |
|
przemyslides |
·
Číst |
|
piastowie |
·
Editovat |
|
jagielonowie |
·
Editovat zdroj |
|
luxemburgowie |
·
Zobrazit historii |
|
moravia |
Článek poskytuje historický přehled tohoto
historického období a je zaměřen spíše na ideologické aspekty
husitství. Více o válečných událostech naleznete v
článku Husitské války. |
|
wanclik |
Na
tento článek je přesměrováno heslo Husita. O časopise pojednává článek Husita (časopis). |
|
malec-osiek |
Jan Žižka v čele husitského
vojska, Jenský kodex z 15. století |
|
|
|
vrchovist |
Husitství, někdy také husitská
revoluce (v marxistické historiografii též husitské
revoluční hnutí), označuje nábožensky –
a v jistých ohledech i národnostně, sociálně a politicky –
motivované hnutí pozdního středověku, vzešlé z české reformace, jež
usilovala o dalekosáhlou reformu církve. Husitství se zrodilo z okruhu stoupenců pražského univerzitního mistra Jana Husa, po jehož upálení v roce
1415 se masově rozšířilo v Českém
království i Moravském
markrabství (jen částečně pak
i v hornoslezských vévodstvích)
a začalo citelně zasahovat do dějin střední Evropy.[1] Hnutí
charakterizuje přijímání podobojí (laický kalich), zavedené mistrem Jakoubkem ze Stříbra. |
|
waza |
Husité
sami sebe nazývali „věrnými“ (tj. správně věřícími) Čechy, nebo božími bojovníky. Označení husité bylo původně
chápáno pejorativně, užívali ho jejich protivníci, kteří je považovali za
kacíře.[2] Později se ujalo v neutrálním významu, vedle
označení kališníci či utrakvisté. |
|
vencelikove |
Chronologické
vymezení husitství[editovat | editovat zdroj] |
|
rakoczy |
Husitství
je širší pojem než husitská doba nebo husitské války. Zatímco husitské války lze vymezit
konkrétními událostmi a letopočty, přestože i zde se historikové
rozcházejí, husitství prochází téměř celým 15. stoletím (v
podobě utrakvistické církve se udrželo i ve století 16., prakticky až do
doby pobělohorské). Dobu od 90. let 14. století do roku 1415 můžeme
chápat jako jakousi předehru; teprve v roce 1414 bylo zavedeno
přijímání podobojí, které se stalo primárním znakem husitství. Hlavní
války „o kalich“ trvaly od roku 1419 do jeho uznání římskou církví v
podobě Basilejských kompaktát v roce 1436, kompaktáta však neznamenala konec
sporů mezi kališníky a katolíky. Věroučné spory (disputace)
mezi různými husitskými směry probíhaly po celou dobu válek i po
jejich skončení. Ke sjednocení husitů v duchu kompaktát došlo až
roku 1452, kdy Jiří z Poděbrad nechal uvěznit seniora táborské církve Mikuláše z Pelhřimova a Václava Korandu. Nová
otevřená válka husitů s katolíky vypukla za Jiřího z
Poděbrad, ale i když se dvojvěří v zemi podařilo udržet,
napětí pokračovalo a situaci vyřešil teprve kutnohorský náboženský mír z
roku 1485. |
|
krolestwo-lechii |
Volání
po reformě církve[editovat | editovat zdroj] |
|
vchrovist |
Vyobrazení církve v moci apokalyptické
šelmy, Jenský kodex |
|
zirownice |
Jan
Hus na kazatelně, Jenský kodex |
|
trest |
Na
konci vlády Karla IV. byly země Koruny české jedním
z nejmocnějších středoevropských států. Za vlády jeho
nástupce, slabého panovníka Václava IV., který se dostával do střetů s církví, s
bratrem Zikmundem i
se šlechtou, se hospodářská i politická situace výrazně zhoršila.
Velký podíl na tom měl i mor v roce 1380, i když v Čechách a na Moravě
nenabyl katastrofických rozměrů. V zemi se rozmohlo lapkovství,
soupeřící strany si najímaly vojenské družiny. Volání po mravní
obrodě společnosti se zaměřilo proti církvi, která dávala
přednost svým mocenským zájmům před péčí o spásu duší
věřících. Hlavní kritici církve pocházeli z prostředí pražské univerzity. |
|
smiszek |
Univerzita
a Viklefovy myšlenky[editovat | editovat zdroj] |
|
plus |
Univerzita
byla místem teologicko-filosofického boje – čeští vzdělanci dostali
přijetím myšlenek Johna Wycliffa (Viklefa), které do Čech přinesl Jeroným
Pražský, možnost odlišit se od německých nominalistů. Viklefovy názory v Praze nebyly nové, již roku 1381 s jeho
názory na eucharistii polemizoval Mikuláš
Biskupec a na oprávněnost majetku roku
1393 arcibiskup Jan z Jenštejna. Zprvu se diskuse
mezi nominalisty a realisty odehrávala v rámci odborného diskurzu, když však roku 1403
německá část univerzity Viklefovy názory sepsané dominikánem Janem
Hübnerem odsoudila, napětí se jen vyhrotilo. Papež Řehoř XII. prostřednictvím
pražského arcibiskupa vybídl Karlovu univerzitu, aby Viklefovo učení
zavrhla. Český univerzitní národ sice soupis z Viklefa vybraných
vět na shromáždění 20. května 1408 odsoudil, avšak svými
formulacemi dal najevo, že pokud je Viklef chápán správně a v
souvislostech, nejsou podle něj jeho názory kacířské.
Arcibiskup Zbyněk Zajíc z Házmburka na králův nátlak vyhlásil, že v zemi nebylo
shledáno bludů. Viklefovy příznivce však neoslovily jen jeho
filosofické názory, ale především myšlenky o reformě církve.
Vůdčími osobnostmi reformního kruhu byli Jan Hus, Jeroným Pražský a
Jakoubek ze Stříbra. Někteří působili jako kazatelé;
největší popularitě se těšila kázání Jana Husa v Betlémské kapli. |
|
hradek |
Hlasatelé
nespokojenosti[editovat | editovat zdroj] |
|
libeniczti |
Václav
IV. v době konání Kostnického koncilu 1415 |
|
leibniz |
Satan prodává odpustky. Vyobrazení z Jenského kodexu |
|
nobility |
Kazatelé
požadující nápravu stávajících poměrů se objevovali již v době
vlády Karla IV. (Konrád Waldhauser, Jan Milíč z
Kroměříže). Upozorňovali na
neutěšené poměry v soudobé církvi a potřebu reformy této
instituce, která se vzdálila původním ideálům a jejíž
představitelé často jednali v rozporu s vlastním učením. Do
značné míry se jednalo o módní záležitost, s postupem času však
kritika začala nabývat na síle a důrazu. Každá restrikce (zákaz
Viklefových článků, uvalení klatby na Jana Husa) pak v kazatelích
jen vyvolávala pocit mučedníků za pravdu a zostřovala jejich
rétoriku.[3] |
|
wanc- |
Drtivá
většina kazatelů zůstávala pevně zakotvena v
tradici Bible.
Současný řád si přáli vylepšit, nikoli však změnit zcela
od základů, cílem byl návrat k sjednocené církvi, která by znovu
naplňovala ideály rané církve. Poddaní mají autority poslouchat, avšak
jen tehdy, pokud jejich rozhodnutí nestojí proti Boží vůli.[4] Kritizovány
byly také odpustky,
při jejichž prodeji v roce 1412 vypukly v Praze pouliční
bouře. |
|
wanda |
Reformní
myšlenky se zprvu šířily výhradně mezi měšťany, teprve v
10. letech 15. století se začaly šířit i na venkov, kde se pak
spojily s myšlenkami chiliasmu a nabyly bojovné síly.[5] |
|
monnaies |
Upálení
Jana Husa a jeho následky[editovat | editovat zdroj] |
|
czeska szlachta |
|
|
venclik z chrovist |
Upálení Jana Husa v Jenském kodexu |
|
hussites |
|
|
bila hora |
Kamil Vladislav Muttich – Mistr Jan Hus
na hranici v Kostnici |
|
bakalarzska |
Stížný
list české a moravské šlechty kostnickému koncilu proti upálení Jana
Husa |
|
jihoczeska |
Roku
1414 byl zvolen římským králem Zikmund
Lucemburský. Situace v Říši byla neklidná,
navíc komplikována papežským schizmatem. Na Zikmundovo naléhání byl proto svolán kostnický koncil, který měl
vyřešit problém trojpapežství. Cílem koncilu bylo také prodiskutovat
reformu církve a zároveň se vypořádat s herezemi. V rámci toho byl
na koncil povolán i Jan Hus, který však již předem prohlásil papeže za
antikrista, autoritu církevního soudu neuznal a veřejně se odvolal
ke Kristu.
Husovo učení, např. spis O církvi (De ecclesia)[6], v němž za
hlavu církve pokládá Krista a za její členy lidi toužící po spasení,
nebo učení o příslušnosti/nepříslušnosti k církvi lidí predestinovaných k spáse,
či zatracení, bylo nakonec prohlášeno za herezi. Z Husova spisu
vyplývalo, že papež, který jedná zle, není nejen hlavou církve, ale dokonce
ani její částí (což se vztahovalo k Janu
XXIII, nařčenému z pirátství a sodomie[7]). A jelikož Hus
stále nebyl ochoten své učení odvolat, byl předán světské moci
a 6. července 1415 před kostnickými hradbami upálen. Zbylý popel vhodili katovi pacholci do
řeky Rýna.
Po Husovi tak nezůstalo nic, co by mohli jeho přívrženci uctívat. O
rok později byl koncilem odsouzen na hranici také Mistr Jeroným Pražský. |
|
protestantisme |
Husovo
upálení však mělo zcela opačný účinek, než koncil zamýšlel –
místo toho, aby kacířské učení zaniklo, začalo se v
českých zemích rychle šířit a Hus začal být uctíván jako mučedník. Zprvu stála v
čele protestů česká šlechta vedená moravským zemským
hejtmanem Lackem z Kravař, nejvyšším purkrabím Čeňkem
z Vartenberka a Bočkem z Poděbrad, jež
zpečetila protestní list proti upálení Jana Husa v počtu 452
pečetníků 2. září 1415.[8] Rychle se rozšířilo přijímání podobojí, katoličtí
kněží byli vyháněni z far, potulní kazatelé aktivizovali venkovský
lid, který se začal scházet při poutích na hory. |
|
reforme |
Přijímání
podobojí, husitská věrouka a husitský program[editovat | editovat zdroj] |
|
christophori |
Pomník
mistra Jana Husa na Staroměstském
náměstí v Praze |
|
christophori |
S
myšlenkou přijímání podobojí, které mělo být výrazem rovnosti
duchovních a laiků[9], přišel Jakoubek ze
Stříbra v době, kdy již byl Mistr
Jan Hus v Kostnici. Zjistil totiž, že vysluhování Večeře Páně
laikům pouze chlebem (tedy pod jednou) zavedla církev teprve v
posledních dvou stoletích. Jan Hus se k tomu vyjádřil, že principiálně
není proti, ale že je nutné pro laické přijímání podobojí získat souhlas
koncilu[10].
K prvnímu podávání chleba i kalicha došlo na Jakoubkův popud v kostele sv. Martina ve zdi na Starém Městě pražském,
kde to učinil místní farář Jan z Hradce na konci října roku
1414. Brzy se to provádělo také v jiných kostelích v Praze. 10.
března 1417 vydala pražská univerzita deklaraci, kterou podávání „pod
obojí způsobou“ schválila[11]. Přijímání podobojí se rozšířilo i v jiných
městech a na venkově a kalich se stal symbolem celého hnutí. |
|
|
Přijímání
pod obojí |
|
|
Věroučné
spory provázely husitství od samého počátku, protože v názorech na
řadu náboženských otázek se mistři pražské univerzity a venkovští
radikálové neshodli. Již v roce 1418 se snažila najít kompromis
svatováclavská synoda husitských
kněží, která vyšla spíše vstříc umírněným, zavrhnutím
některých „sektářských bludů“; odsouhlasila však účast
dětí na přijímání. Pražští mistři nepomýšleli na odtržení od
římské církve, usilovali pouze o dohodu, která by kališníkům
umožnila autonomní postavení. S umírněným programem Prahy se
nesmířili táborští kněží, kteří v září roku 1420
vytvořili vlastní církevní organizaci a do jejího čela postavili
jako biskupa Mikuláše z Pelhřimova (od té doby nazývaného Biskupec). Husitská věrouka
tak existovala ve dvou pojetích, pražském a táborském, až do roku 1452. I
uvnitř obou proudů byla konzervativní a radikální křídla.
Nejradikálnější skupina táborských kněží byla spolu se svými
přívrženci (pikarty či adamity) zlikvidována do roku 1422. V Praze vliv radikálů
skončil popravou Jana Želivského v témže roce, konzervativní mistři ztratili své
pozice převratem v roce 1427, kdy se prosadil umírněný
směr Jana Rokycany. Duchovní mocenská složka hrála u husitů vždy významnou
roli (někdy se hovoří o husitské teokracii). |
|
|
Oba
husitské proudy se lišily v přístupu ke svátostem, k uctívání svatých i ve vlastní liturgii. Pražští husité brali
větší ohled na církevní tradici a pouze směřovali k jistému
zjednodušení. Táborští uznávali ze svátostí jen křest, manželství a večeři Páně,
odmítali očistec a uctívání svatých. Ve věci eucharistie zůstávali
pražští teologové u pojetí reálné Kristovy přítomnosti ve svátosti
oltářní, zatímco podle táborských zde byl přítomen pouze
symbolicky. Kněží obou směrů sloužili mši v češtině,
táborští však zavrhli ornáty. Na rozdíl od táborských trvali husité pražského směru
na právoplatném svěcení kněží arcibiskupem nebo světícími biskupy.[12] |
|
|
I když bylo mezi
husity různých směrů mnoho rozporů, dokázali se
kromě přijímání podobojí shodnout na základním společném
programu, kterým se staly čtyři artikuly pražské. Byly
dohodnuty na jednáních v Praze na jaře roku 1420, hlavní podíl na
formulacích měl nejspíš Jakoubek ze Stříbra. Program obsahoval
následující požadavky: |
|
|
1. svobodné hlásání
slova božího |
|
|
2. přijímání pod
obojí způsobou |
|
|
3. zákaz světského
panování církve |
|
|
4. potírání smrtelných
hříchů |
|
|
Artikuly byly v roce 1421
na Čáslavském sněmu prohlášeny zemským zákonem, s jejich
obhajobou vystupovali husitští zástupci na Basilejském koncilu a v
kompromisní podobě byly zapracovány i do kompaktát. Původně
chtěli husité tento program prosadit jako závazný pro celou Evropu
(všechny křesťany), přijímání podobojí mělo být podmínkou
spasení. Když v Basileji zjistili, že se jim to nemůže podařit,
prosazovali alespoň jeho závaznost pro české země.
Basilejskými kompaktáty bylo nakonec pouze zrovnoprávněno přijímání
podobojí s přijímáním podjednou, což byl i tak velký úspěch,
protože již nebylo považováno za projev kacířství. |
|
|
Husitští
kněží a teologové[editovat | editovat zdroj] |
|
|
· pražští konzervativní mistři: Jan Příbram, Křišťan z Prachatic, Prokop z Plzně, Petr z Mladoňovic, Jan Kardinál |
|
|
· představitelé pražského středu: Jakoubek ze Stříbra, Petr Payne (Engliš), Jan Rokycana, Martin Lupáč |
|
|
· pražští radikálové: Jan
Želivský, Jakub
Vlk |
|
|
· táborský střed: Mikuláš
z Pelhřimova, Prokop Holý, Václav Koranda, Jan z Jičína, Markolt ze Zbraslavic, Jan Čapek |
|
|
· táborští radikálové (pikarti): Martin
Húska (Loquis), Petr Kániš |
|
|
· východočeští kněží: Ambrož, Prokůpek (Prokop Malý), Oldřich
ze Znojma |
|
|
· jiní: Petr Hromádka, Bedřich ze Strážnice |
|
|
Historie
let 1419–1436[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Související informace naleznete také
v článku Husitské války. |
|
|
Země Koruny české |
|
Corona regni Bohemiae (la) |
|
Länder der Böhmischen Krone (de) |
|
|
(husitské Čechy a Morava) |
|
|
1419–1436 |
|
|
|
|
|
|
|
|
vlajka |
|
|
|
|
Motto: Veritas omnia vincit („Pravda vždy vítězí“) |
|
geografie |
|
|
|
|
|
|
Země Koruny
české za husitských válek |
|
|
|
|
hlavní město: |
Praha, Tábor, Žatec, Slaný, Louny, Klatovy |
|
|
obyvatelstvo |
|
národnostní složení: |
zemské národy Čechů, Moravanů a
Slezanů, Němci, Lužičtí Srbové, Židé |
|
|
jazyky: |
čeština, latina, němčina |
|
|
náboženství: |
husitské, viklefské, pikartské, římskokatolické (pronásledované), adamitské (pronásledované), |
|
|
valdenské, judaistické |
|
státní útvar |
|
státní zřízení: |
de iure dědičná monarchie, |
|
|
de facto konfederace ozbrojených frakcí, měst a šlechty |
|
mateřská |
Svatá
říše římská (de iure) |
|
|
|
země: |
|
státní útvary a území |
|
předcházející: |
následující: |
|
|
|
České
království za vlády Lucemburků |
|
Pohusitské interregnum |
|
Výbuch
husitské revoluce[editovat | editovat zdroj] |
|
|
V roce
1419 se vyhrotila situace v Praze, kde se vůdcem radikálně smýšlejících husitů stal kazatel Jan Želivský, který dosáhl svými strhujícími kázáními rychle velké obliby.
Václav IV. se ještě pokusil vzestupu revolučních nálad zabránit a
na radnici Nového Města pražského dosadil nové konšely, kteří zatkli
několik novoměstských husitů. Krátce nato, 30. července
1419, husité pod vedením Želivského napadli Novoměstskou radnici,
konšely vyházeli z oken a několik z nich ubili: první pražská defenestrace byla
počátkem husitské revoluce, která přerostla v dlouholeté války.
Kronikáři uvádějí, že po zprávě o této události postihl
Václava IV. na Novém hradu záchvat hněvu a během několika týdnů
zemřel, snad na následky mrtvice (16. srpna 1419). |
|
|
Po
smrti Václava IV. se
jediným právoplatným dědicem českého trůnu stal uherský a římský král Zikmund. Šlechta, ať
katolická či husitská, s tím v podstatě souhlasila, ale
v souladu s tehdejšími zvyklostmi byl vypracován seznam podmínek,
za jakých měl Zikmund usednout na český trůn. Tyto podmínky
byly pro Zikmunda, pokud by chtěl v českých zemích vládnout jako
silný a nezávislý panovník, nepřijatelné. Odjel tedy do Vratislavi, kde se začal
připravovat na křížovou výpravu proti husitům. |
|
|
Založení
Tábora[editovat | editovat zdroj] |
|
|
|
|
|
|
Čechy
zachvátily revoluční nepokoje. Tzv. vedlejší
země Koruny české, Slezsko a Lužice, zůstaly věrné
katolické církvi, komplikovanější se ukázala být situace na Moravě. Část radikálních
husitů se uchýlila na strategicky výhodný ostroh, nazývaný hradiště
(snad bývalé opidum) nad řekou Lužnicí a vybudovala tady nové město. Dostalo biblický
název Tábor (podle hory Tabor blízko Nazareta). Táborité (či také
táboři) pod vlivem v té době vlivných chiliastických představ
nechtěli žít podle dosud platných lidských zákonů, které považovali
za nedokonalé, ale podle Božího zákona – Bible. Vzájemně se nazývali bratry a sestrami a po
příchodu do města odevzdávali svůj majetek do kádí
umístěných na náměstí; ten měl posloužit celé komunitě,
aby dokázala překonat první kritický rok existence, kdy ještě
nebyly ukotveny vztahy s okolním venkovem. V čele táborů stáli
kněží, o vojenské záležitosti se starali čtyři hejtmané. Jedním z nich se stal
muž se zkušenostmi ze záškodnických válek Jan
Žižka z Trocnova, který se následně
osvědčil jako vynikající vojevůdce. Nebyl nikdy poražen,
přestože poslední léta svého života velel vojenským akcím husitů
jako úplně slepý. Již od založení Tábora na jaře 1420 začal Jan Žižka se
svými sbory úspěšně operovat v prostoru jižních a západních
Čech, kde si začal systematicky podmaňovat bašty
katolíků. Vítězně skončila i bitva u Sudoměře, kde se
ho pokusila porazit západočeská katolická šlechta. |
|
|
První
křížová výprava, bitva na Vítkově a Čáslavský sněm[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Adolf
Liebscher – Bitva na vrchu Vítkově |
|
|
Rozdíly
sociální, názorové i zájmové mezi přívrženci husitství vedly ke vzniku
několika husitských proudů – od konzervativního proudu až po zcela
radikální. Husité se dokázali sjednotit pouze v případě
vnějšího ohrožení. Poprvé to bylo roku 1420, kdy papež Martin V. vyhlásil
v podstatě na Zikmundovu žádost proti husitům křížovou výpravu. Zikmund
s vojskem sebraným ve Vratislavi, ke kterému se připojila i
česká a moravská katolická šlechta, napadl vzápětí Čechy a
oblehl Prahu. V nejvyšší tísni požádali pražští husité o pomoc Tábor a další husitská
města. Vítězství husitů vedených Žižkou v bitvě na Vítkově znamenalo
zásadní obrat ve válce a rozpuštění křížové výpravy: Zikmund se
ještě nechal na Pražském hradě korunovat a od Prahy odtáhl,
zůstaly jen jeho posádky na Vyšehradě a Pražském hradě. Vyšehrad dobyli
husité po bitvě u jeho hradeb, kde na podzim znovu porazili Zikmundovo vojsko. V
červnu 1421 kapitulovala i Zikmundova posádka na Pražském hradě. Na
jaře 1421 husité převzali kontrolu nad většinou královských a
velkých poddanských měst ve středních a východních a
severozápadních Čechách (Rokycany, Chomutov, Kadaň, Žatec, Louny, Slaný, Beroun, Český Brod, Kouřim, Kolín, Čáslav, Nymburk, Kutná Hora, Jaroměř, Chrudim). Ta se stala základem pražského svazu. V červnu 1421 se
sešel v Čáslavi sněm, jehož účastníci přijali
čtyři artikuly pražské a odmítli Zikmunda, kterého obvinili ze
zločinů proti království a jeho obyvatelům, jako svého krále.
Zvolili také prozatímní zemskou vládu. S nabídkou české koruny byla
vyslána poselstva k polskému králi Vladislavu
II. a k litevskému knížeti Vitoldovi. |
|
|
Období
od 1421 do Žižkovy smrti v roce 1424[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Boj husitů s křižáky, Jenský kodex |
|
|
Do
podzimu 1421 se výrazně konsolidovala táborská strana, která rázně
skoncovala s ultraradikálními sektami pikartů a adamitů, jejichž ideály a praktiky hrozily ochromit politickou a
vojenskou sílu Tábora. Naopak v Praze se v červnu 1421 k moci dostal
radikální kněz Jan Želivský, od října 1421 do jeho pádu v
březnu 1422 se hovoří o otevřené Želivského diktatuře. Na
podzim 1421 také ztroskotala druhá
křížová výprava proti husitům:
němečtí křižáci byli obráceni na útěk po obléhání Žatce, Zikmund a Albrecht Habsburský, kterým se
podařilo podmanit kališnickou Moravu, utrpěli počátkem roku
1422 porážky u Kutné Hory, u Habrů a u
Německého Brodu. |
|
|
V
květnu roku 1422 přijel do Prahy jako zemský správce litevský
kníže Zikmund Korybutovič (zvaný Korybut) jako zástupce velkoknížete Vitolda, ten
ale přestal mít o českou korunu zájem a již počátkem
následujícího roku ho odvolal zpět. Na jaře 1423 vyvrcholily
Žižkovy spory s táborskými kněžími jeho odchodem do východních
Čech, kde ze svých věrných a početných východočeských
husitů (orebitů) vytvořil nový svaz. Brzy ovládl velká východočeská
města Hradec Králové, Dvůr Králové, Jaroměř a Čáslav (na úkor svého
spojence Diviše Bořka z Miletínka a pražanů). Proti Žižkovi byla na podzim 1423
vytvořena svatohavelská koalice, kde se poprvé spojili umírnění kališníci s katolickou
šlechtou. Její vojsko ale bylo Žižkou poraženo v červnu 1424 v bitvě u Malešova, a
přestože ten uvažoval o ovládnutí Prahy, nakonec se zapojil do jednání o
míru zakončených tzv. libeňskou
smlouvou a o něco později zdickými úmluvami. Během
společného tažení na Zikmundem ovládanou Moravu Žižka zemřel. V té
době již byl v Praze znovu Zikmund Korybutovič, kterému pražané
nabídli titul českého krále. |
|
|
Léta
1424–1431[editovat | editovat zdroj] |
|
|
husitské svazy |
|
|
Účast na husitských válkách, křížových výpravách
proti kacířům a spanilých jízdách |
|
|
korouhve shora: |
|
|
1. korouhev táboritů v
hypotetických barvách, |
|
|
2. korouhev sirotků v
hypotetických barvách, |
|
|
3. korouhev pražanů ukořistněná a
uchovávaná Švédy od doby třicetileté války. |
|
|
Pozn.: Doposud není přesně známo, jaké barvy se na
husitských praporcích vyskytovaly. Bílý či červený kalich uvádí
Husitská kronika Vavřince z Březové (14./15. stol). Zlatý
kalich na červeném poli pochází z Jenského kodexu, ten však vznikl
až později v závěru 15. století. |
|
|
Základní info |
|
|
Aktivní |
1419–1434 |
|
|
|
Transformace |
utrakvisté, Jednota bratrská, bratříci |
|
|
|
Operační |
|
|
|
území |
· |
|
|
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
|
|
sousední země (viz Spanilé jízdy) |
|
|
Ideologie |
Česká reformace, utrakvismus, |
|
|
|
chiliasmus, viklefismus, pikartství, |
|
|
valdenství |
|
|
Skupiny |
|
|
|
|
|
|
pražané, žatecko-lounští, plzeňští
husité, moravští husité, polští husité, pikarti, adamité, Poděbradská jednota |
|
|
|
Velitel |
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· Prokop
Holý † |
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· Prokop
Malý † |
|
|
·
Diviš Bořek z Miletínka (1420–1423) |
|
|
·
Čeněk z Vartemberka |
|
|
· |
|
|
|
|
|
·
Hynek Krušina z Lichtenburka |
|
|
·
Jan Čapek ze Sán |
|
|
·
Bohuslav ze Švamberka (1422–1425) † |
|
|
·
Aleš Vřešťovský z Rýzmburka |
|
|
·
Chval Řepický z Machovic |
|
|
·
Jan Pardus z Horky a Vratkova |
|
|
·
Mikuláš z Husi † |
|
|
·
Ondřej Keřský z Řimovic † |
|
|
·
Petr Zmrzlík ze Svojšína(mladší) |
|
|
·
Jan Talafús z Ostrova |
|
|
·
Kuneš z Bělovic |
|
|
Základny |
Tábor, Praha, Žatec, Slaný, Louny, Klatovy |
|
|
Spojenci |
|
|
|
|
|
|
Oponenti |
|
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ plzeňský
landfrýd |
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ Olavsko |
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
§ |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
o |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
Konflikty/boje |
husitské války, spanilé jízdy, |
|
|
|
křížové výpravy proti husitům |
|
|
·
první |
|
|
·
druhá |
|
|
·
třetí |
|
|
·
čtvrtá |
|
|
Mikoláš Aleš – Husitský tábor |
|
|
|
|
Brzy
po Žižkově smrti došlo k porušení zdických dohod a táborský svaz, Žižkovi sirotci a pražský svaz proti sobě
vystoupily v boji o sféry vlivu. Po Žižkovi se stal nejvyšším táborským
hejtmanem Jan Hvězda z Vícemilic zvaný Bzdinka, který dokázal na čas spojit táborský
a východočeský svaz, v říjnu 1425 došlo k dohodě i s pražským
svazem. V této době se vyprofiloval i poslední velký husitský
svaz: žatecko-lounský, v jehož čele stál po celou dobu válek schopný Jakoubek z Vřesovic.
Přestože mezi jednotlivými svazy i nadále vládlo napětí, vytáhla
jejich spojená vojska na jaře 1426 proti Ústí
nad Labem a v bitvě Na Běhání drtivě
porazila vojska saského markraběte. Pražským převratem v dubnu 1427 byli vyhnáni či od
moci odstaveni konzervativní kněží a univerzitní mistři, Korybut
byl uvězněn na hradě Valdštejn a do čela pražského duchovenstva byl zvolen Jan Rokycana. Pražské
souměstí se pak dlouhodobě přiklonilo ke spolupráci s
radikálními husitskými svazy (odvetný pokus
o převrat téhož roku neuspěl). |
|
|
Bitva
u Chrastavy roku 1428 |
|
|
Hugo
Schüllinger – Čechové u moře Baltského |
|
|
Pro
následující léta je charakteristická jistá mocenská stabilita vytvořená
součinností všech husitských svazů a tím, že katolická šlechta již
prakticky nedokázala vzdorovat husitským spojencům. Většími
katolickými enklávami v zemi zůstalo panství Oldřicha
II. z Rožmberka a západní Čechy s Plzní. Od roku 1426 se v čele
táborského svazu objevila výrazná osobnost kněze Prokopa Holého, který dokázal i
vlivem svého původu udržovat živé kontakty s Prahou. V čelné pozici
u východočeského husitského svazu byl i nadále kněz Ambrož. Vzrostl
význam polních vojsk, která na rozdíl od počátečních let revoluce
disponovala v podstatě profesionální vojenskou silou. V tomto období
polní vojska zaměřila své hlavní aktivity mimo území českých
zemí. Husité začali podnikat tzv. rejsy (spanilé jízdy) do Rakous, Říše, vedlejších zemí
Koruny české a horních Uher. Jejich hlavním cílem bylo opatřit válečnou
kořist, potraviny a píci pro koně, protože české země
byly zničené nejen válkami, ale i neúrodami. |
|
|
V
letech 1427 a 1431 byly proti husitským Čechám zorganizovány další
dvě křížové výpravy. Obě zaútočily přes západní
Čechy a v obou případech se křižáci dali na útěk
ještě před střetnutím s hlavním husitským vojskem. Třetí křížová výprava z
roku 1427 byla obrácena na útěk u
Tachova, čtvrtá z roku 1431 uprchla v panice od Domažlic, sotva prý zaslechla
husitský chorál.[13] Jak byli husité v Evropě známí dosvědčuje
i fakt, že o vojenském tažení proti českým husitům uvažovala v roce
1430 dokonce i Jana z Arku.[14] |
|
|
Basilejský
koncil, Lipany a kompaktáta[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Neúspěchy
křížových výprav vedly kardinála a hlavního předsedajícího nedávno
vyhlášeného koncilu Giuliana Cesariniho a další účastníky k přesvědčení, že
je nutné husity pozvat k jednání. První, zatím neúspěšná
předběžná jednání o podmínkách husitské účasti na Basilejském koncilu mezi
Zikmundem Lucemburským a husitskou delegací proběhla již v roce 1431
v Chebu. K
dohodě pak došlo na další chebské schůzce v dubnu a květnu
1432: její výsledek, tzv. chebské úmluvy nebo soudce
chebský, pak byl zásadním obratem v jednání,
protože bylo stanoveno, že nestranným soudcem při basilejských
disputacích bude Písmo svaté. Husitské poselstvo složené z duchovních i světských
zástupců všech svazů v Basileji (leden–duben 1433) všeobecné uznání čtyř
artikul neprosadilo, ale jednání pokračovala v Praze, kam přijeli
zástupci koncilu. Ti zjistili, že mezi husity nepanuje shoda a že
největší překážkou v dosažení dohody jsou radikálové, polní vojska
sirotků a táborů. Profesionální vojáci si dokázali jen těžko
představit život bez válek, zatímco většina země toužila po
míru a dohodě s koncilem. Legát Jan
Palomar tak zvolil taktiku dílčích
ústupků, kterou chtěl rozvrátit husitský blok. Tu vystihuje jeho
výrok, že s českým národem je třeba zacházet jako s koněm nebo
mezkem, to jest dlouho mírně a pěkně, aby se mohla
přehodit ohlávka, jež ho umožní přivázat ve stáji. Svatomartinský
sněm v Praze roku 1433, který zvolil novou zemskou vládu v čele
s Alešem Vřešťovským
z Rýzmburka, se již nezávazně se
zástupci koncilu dohodl. |
|
|
Josef
Mathauser – Bitva
u Lipan roku 1434 |
|
|
Postavením
polních vojsk značně otřáslo neúspěšné obléhání
Plzně, zahájené v létě 1433 a pokračující ještě na
jaře 1434. Umírnění a konzervativní husité pod vedením Aleše Vřešťovského vytvořili
koalici s katolickými šlechtici, k níž se připojilo i Staré Město pražské.
Koaliční vojsko obsadilo Nové
Město a vytáhlo proti polním
vojskům sirotků a táborů. K rozhodujícímu střetnutí došlo
v bitvě u Lipan 30. května 1434. Porážka polních vojsk
otevřela cestu k dohodě s koncilem a se Zikmundem Lucemburským. 5.
července 1436 pak byla v Jihlavě slavnostně přijata a vyhlášena Basilejská
kompaktáta. Brzy poté byl Zikmund přijat za českého krále. |
|
|
Husitský
odkaz a dopady husitských válek[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Podrobnější informace naleznete
v článku Husitské války#Důsledky husitských válek. |
|
|
Doba
husitská je jedním z období českých dějin (a dějin
střední Evropy), která vyvolávají mnohé kontroverze. Na jedné
straně je tu velké bohatství husitského myšlenkového odkazu, na druhé
straně ničivé války, které způsobily celkový úpadek
českého státu. |
|
|
Husitství
lze nazvat "reformací před reformacemi a revolucí před
revolucemi"[15]. Výsledky husitských válek znamenaly zásadní proměnu
nejen náboženských, ale i politických poměrů v českých zemích.
Významný posun v rozdělení hospodářské i politické moci
vytvořil předpoklady ke vzniku stavovského státu. |
|
|
Jan Žižka jako vrátný u nebeské
brány, Jenský kodex z 15. stol. |
|
|
|
|
Šlo o první větší pokus o reformu církve. Podle Jana
Husa, jeho přátel a následovníků bylo předpokladem nápravy
církve i společnosti přísné respektování božího zákona; Bible
měla být nejvyšší autoritou, nadřazenou všem lidským zákonům.
Přijímáním podobojí husité symbolizovali, že před Bohem jsou si
všichni rovni. Na tyto myšlenky pak navazovala o 100 let
později reformace 16. století. I když husité nedosáhli
splnění všech svých reformních požadavků, tím, že obhájili kalich,
se české země staly první a v té době jedinou zemí v
Evropě, kde bylo legalizováno dvojvěří, tedy alespoň
částečná svoboda vyznání. |
|
|
Během
husitské revoluce došlo k obrovskému přesunu držby pozemkového majetku,
asi 30-40% půdy změnilo majitele.[16] Církev ztratila v Čechách dle odhadů cca 80%
svých statků[17], přičemž tento majetek přešel
převážně do rukou vyšší šlechty, a to nejen kališnické. Obohatili
se však i mnozí příslušníci nižší šlechty a husitská města. Zikmund
tyto zábory legalizoval a také zastavoval královské statky. Oslabení
královské moci znamenalo mocenský vzestup šlechty a dočasně i
měst, zatímco církev vliv na politické dění téměř
ztratila. |
|
|
Dlouholeté
války pochopitelně zemi negativně poznamenaly. Došlo k výraznému
úbytku obyvatelstva, na němž se podílely i hladomory a epidemie moru,
válčící strany se dopouštěly masakrů zajatců i civilního
obyvatelstva. Hospodářství upadlo do katastrofálního stavu, k čemuž
přispěla i nutnost živit stálá polní vojska. Země se dostala
do mezinárodní izolace, hospodářské i kulturní. Odchodem nečeské
části univerzitní obce a zavřením několika fakult vážně
poklesl význam pražské univerzity. |
|
|
Zřícenina
kostela kláštera minoritů v Benešově vypáleného husity |
|
|
Specifikem
husitských válek byly cílené útoky proti klášterům a všem zbytečným
církevním okázalostem. Husité vyplenili početné kláštery a kostely a
během obrazoboreckých bouří zničili mnoho vynikajících
uměleckých a literárních děl. Stavební činnost se zastavila, s
výjimkou budování a zdokonalování opevnění hradů a měst.
Literární tvorba však i v tomto období dosáhla značného rozmachu,
měla ovšem převážně agitační funkci a náboženské
zaměření. |
|
|
Věroučné
rozdíly oslabily vztahy mezi jednotlivými zeměmi Koruny české.
Zatímco v Čechách výrazně převažovalo obyvatelstvo podobojí
(cca 70%), na Moravě byl poměr vyrovnanější a vedlejší
země (Horní a Dolní Lužice a Slezsko) zůstaly katolické.[18] K rozpadu státu však nedošlo. |
|
|
Pozdější
interpretace významu husitství[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Domnělá Husova podoba, obraz
neznámého mistra z 16. století |
|
|
Zakladatel
moderní historiografie František Palacký chápal husitství spolu s celou českou reformací
jako vrchol národních dějin, v očích pozdějších kritiků,
především pak Josefa Pekaře, posuzoval ale husitskou revoluci příliš nekriticky a
zároveň vytvářel umělá a účelová spojení se soudobou
sociálně-politickou skutečností. Palackého pohled na husitskou
revoluci naopak podpořila skupina kolem T.
G. Masaryka, hledající v husitství
společenský zápas o humanitu a inspiraci pro moderní český národní
program, který měl být právě na husitském odkazu postaven.
Třetí názorový proud vycházel z učení katolické církve, která
jakýkoliv husitský odkaz odmítala jako rozrušení kontinuity českých
dějin (tento pohled byl později korigován, a to i ve vztahu k Janu
Husovi). |
|
|
Tábor
– pomník Jana Žižky |
|
|
Prosazování
Masarykovy vize husitského odkazu se v politickém životě
společnosti projevilo již za války (názvy pluků československých legií na
Rusi: „Mistra Jana Husi“, „Krále Jiřího z Poděbrad“, „Jana Žižky“,
„Prokopa Velikého“, „Jana Jiskry z Brandýsa“, první divize „Husitská“)[19] i
bezprostředně po vzniku První
republiky. Tato skutečnost měla podíl i
na podobě vztahu československého státu s německou menšinou a s katolickou církví. V
demokratickém prostředí první republiky se však vedle masarykovských
pohledů např. Rudolfa Urbánka prosazovali i četní ideoví odpůrci. Na
husitství ideově navázala v roce 1920 nově vzniklá Církev
československá husitská. |
|
|
Husitské
války, které zapadají do kontextu českého reformního zápasu, sehrály
velmi důležitou roli v moderní české historiografii, jejich rozdílné interpretace se především v 19. století zřetelně
promítly i do česko-německých vztahů. |
|
|
Po
prosazení marxismu-leninismu do československé historiografie byl tzv. husitský
odkaz znovu a nově zpolitizován a ideologicky zcela zdeformován do
podoby sociálního hnutí a sociální revoluce utlačovaných, tedy prostého
lidu, proti utlačovatelům, tedy panovníkovi, šlechtě a katolické církvi, náboženský aspekt byl víceméně pominut. (I Církev
československá získala přídomek „husitská“, jak zní její dnešní
název, až v roce 1971.) Na poli historického bádání se podařilo
znovuotevřít prostor pro svobodnou diskusi na toto téma až po roce 1989.
Mezi významné historiky věnující se době husitské patří
např. František Šmahel a Petr Čornej. Komunistická propaganda však znechutila mnoha lidem
husitství natolik, že o něm nechtějí nic slyšet, nebo o něm
sdílejí zkreslené představy.[20] |
|
|
Symbolika[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Typickým
symbolem husitů, nazývaných též kališníky, byl přirozeně
kalich. V zahraničních kronikách se objevují i korouhve s husou, někdy pijící z kalicha.
Nejspolehlivějším pramenem k obecné podobě husitských korouhví a
praporců je tzv. Jenský kodex, v němž je zobrazen červený praporec se zlatým
kalichem. Z písemných pramenů však víme, že husité nepoužívali pouze
korouhve a praporce s kalichem, ale vyráželi do boje také pod korouhvemi
svých hejtmanů, městských hotovostí nebo pod korouhvemi s
vyobrazením Ježíše Krista či Beránka Božího. Nejznámější varianta,
červený kalich na černém pozadí, není v dobových pramenech nikde
doložena a pochází až z 19. století. Černo-červená symbolika se
natolik vžila, že se uplatnila i na některých praporech ruských
legionářů a užívá se i jako symbol Církve
československé husitské.[21] |
|
|
· |
|
|
|
|
|
Husitská
polní korouhev dle Jenského kodexu |
|
|
|
|
|
·
Soubor:Fictitious Hussite banner.svg |
|
|
Fiktivní
varianta husitské korouhve z 19. století |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
Znak
městské obce Hradiště hory Tábor užívaný do roku 1437 |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
Model husitské pavézy (Národní muzeum v Praze) |
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
Moderní
husitská vlajka |
|
|
Nejdůležitější
data[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Dějiny Česka |
|
|
|
|
|
·
Prehistorie |
|
|
·
Paleolit na území Česka |
|
|
·
Mezolit na území Česka |
|
|
·
Neolit na území Česka |
|
|
·
Eneolit na území Česka |
|
|
· Doba
bronzová na území Česka (Únětická kultura) |
|
|
·
Starší doba železná na území Česka |
|
|
· Mladší
doba železná na území Česka (Bójové) |
|
|
· Doba
římská na území Česka (Markomani) |
|
|
·
Doba stěhování národů na území Česka |
|
|
·
Slovanské osídlení a politické útvary do 9. století |
|
|
·
Časně slovanské období (Sámova říše) |
|
|
·
Starší doba hradištní |
|
|
· Střední
doba hradištní (Velkomoravská
říše) |
|
|
· Český
stát ve středověku |
|
|
·
Mladší doba hradištní |
|
|
·
České knížectví |
|
|
·
Přemyslovci |
|
|
·
České království |
|
|
·
Země Koruny české |
|
|
· Lucemburkové (Karel IV.) |
|
|
· Husitství |
|
|
·
Jiří z Poděbrad |
|
|
·
Jagellonci |
|
|
·
Vláda Habsburků |
|
|
· Habsburská
monarchie (Ferdinand
I. |
|
|
· Rudolf
II. |
|
|
·
České stavovské povstání |
|
|
·
Třicetiletá válka |
|
|
·
Rekatolizace |
|
|
· Marie
Terezie |
|
|
· Josef
II.) |
|
|
· Rakouské
císařství (Průmyslová
revoluce v Česku |
|
|
·
České národní obrození |
|
|
·
Revoluce 1848) |
|
|
· Rakousko-Uhersko (František Josef I. |
|
|
·
První světová válka) |
|
|
·
Československo |
|
|
· Vznik
Československa (Připojení Hlučínska) |
|
|
·
První československá republika |
|
|
·
Mnichovská dohoda |
|
|
·
Druhá republika |
|
|
·
Protektorát Čechy a Morava |
|
|
· Třetí
Československá republika (Vysídlení Němců z Československa) |
|
|
· Únor 1948 |
|
|
· Komunistický
režim v Československu (Československá republika (1948–1960) |
|
|
·
Československá socialistická republika |
|
|
·
Pražské jaro 1968 |
|
|
·
Sovětská okupace |
|
|
·
Normalizace) |
|
|
·
Sametová revoluce |
|
|
·
Česká a Slovenská Federativní Republika |
|
|
· Česko
po roce 1992 |
|
|
·
Zánik Československa |
|
|
·
Vstup Česka do Evropské unie |
|
|
Kutnohorští měšťané vrhají husity do šachet |
|
|
|
|
Husitský
masakr |
|
|
Věnceslav
Černý – Husité obléhají Karlštýn |
|
|
·
1391 založení Betlémské kaple v Praze |
|
|
·
1392 Pravidla Starého a Nového zákona Matěje z Janova |
|
|
·
1402 Jan Hus kazatelem v Betlémské kapli |
|
|
·
1403 odsouzení 45 článků v Betlémské kapli |
|
|
·
1408 pražský arcibiskup se distancuje od reformního kruhu |
|
|
· 1409 Dekret kutnohorský – vydaný
Václavem IV. |
|
|
·
1412 odpustkové bouře v Praze; poprava tří mladíků;
Husův odchod na venkov |
|
|
·
1413 Husův spis O církvi |
|
|
·
1414 počátek přijímání podobojí |
|
|
·
1415 Husova smrt; protesty české šlechty |
|
|
·
1416 upálení Jeronýma Pražského |
|
|
·
1417 radikalizace |
|
|
·
1419 poutě na hory; v červenci převrat v Praze
(defenestrace konšelů), v srpnu smrt krále Václava IV.. |
|
|
· 1420 založení Tábora;
Čtyři artikuly pražské; porážka první
křížové výpravy na Vítkově; smrt
Mikuláše z Husi |
|
|
· 1421 vyhlazení táborských
pikartů a adamitů Žižkou; čáslavský
sněm zvolil prozatímní vládu;
porážka druhé křížové výpravy u Žatce |
|
|
· 1422–1427 litevský princ Zikmund Korybutovič z rodu
Jagellonců správcem Čech |
|
|
· 1422 poprava Jana Želivského |
|
|
·
1423 „Menší Tábor“ Jana Žižky; vznik panské jednoty |
|
|
· 1424 porážka panské jednoty
u Malešova; smrt
Jana Žižky |
|
|
· 1426 Prokop Holý v čele
husitských vojsk; porážka Říšského vojska u Ústí nad Labem |
|
|
· 1427 zmatený útěk třetí křížové výpravy od Tachova; vrcholné období spanilých jízd |
|
|
·
1429 schůzka se Zikmundem Lucemburským v Bratislavě |
|
|
· 1431 porážka čtvrté křížové výpravy u Domažlic |
|
|
· 1433 veřejné slyšení
husitů v Basileji; výprava sirotků k pobřeží Baltu; |
|
|
· 1434 bitva u Lipan; smrt Prokopa
Holého; zánik polních vojsk |
|
|
· 1436 Basilejská kompaktáta,
přijetí Zikmunda Lucemburského za českého krále; odboj Jana Roháče z Dubé |
|
|
Odkazy[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Poznámky[editovat | editovat zdroj] |
|
|
Reference[editovat | editovat zdroj] |
|
|
1. ↑ Všeobecná encyklopedie v
osmi svazcích 3. [s.l.]: Diderot, 1999. ISBN 80-902555-5-8. S. 252. |
|
|
2. ↑ Dějiny zemí Koruny
české I. Praha: Paseka, 1992. ISBN 80-85192-29-2. S. 158. |
|
|
3. ↑ ŠMAHEL, František. Husitské Čechy.
Struktury, procesy, ideje. 1. vyd. Praha:
NLN, 2001. ISBN 80-7106-468-8. [dále jen Šmahel
(2001)]. Str. 263-270 |
|
|
4.
↑ Šmahel (2001). Str. 270–281. |
|
|
5.
↑ Šmahel (2001). Str. 35–37. |
|
|
6. ↑ Článek "Proti
slepé poslušnosti" v Britských listech z Husova traktátu De ecclesia |
|
|
7. ↑ The History of the Decline
and Fall of the Roman Empire By Edward Gibbon, str. 428 |
|
|
8. ↑ ČORNEJ, Petr. Husitství
a Husité. Praha: Univerzita Karlova,
nakladatelství Karolinum, 2019. Dostupné
online. ISBN 978-80-246-3993-2. S. 109–110. |
|
|
9.
↑ Šmahel (2001). Str. 39. |
|
|
10. ↑ 188.
schůzka: Symbol kalicha. Dvojka -
Toulky českou minulostí [online].
1999-02-07 [cit. 2021-01-14]. Dostupné
online. |
|
|
11. ↑ Vysluhování
podobojí. Naše reformace [online]. [cit. 2021-01-14]. Dostupné v archivu pořízeném
dne 2021-01-23. |
|
|
12. ↑ ČORNEJ,
Petr. Velké dějiny zemí Koruny
české Sv. 5, 1402-1437. 2. rev.. vyd. Praha:
Paseka, 2010. 790 s. ISBN 978-80-7432-007-1. S. 391–400. |
|
|
13. ↑ Historiografie
si není zcela jista, zda tento chorál byl tehdy již zpíván; viz granosalis.cz |
|
|
14. ↑ Te Deum: Dopis sv. Johanky husitům |
|
|
15. ↑ Šmahel (2001).
Str. 75 |
|
|
16. ↑ Velké
dějiny. Str. 656 |
|
|
17. ↑ Šmahel (2001).
Str. 64 |
|
|
18. ↑ Dějiny zemí Koruny české I. Praha: Paseka, 1992. ISBN 80-85192-29-2. S. 193. |
|
|
19. ↑ PRECLÍK,
Vratislav. Masaryk a legie. Karviná: Paris (ve spolupráci s Masarykovým demokratickým
hnutím), 2019. 219 s. S. 17-25, 33-45, 70-76. ISBN 978-80-87173-47-3 |
|
|
20. ↑ ČORNEJ, Petr. Vnímání
husitství v české moderní a postmoderní společnosti. Acta Universitatis Carolinae - Historia Universitatis
Carolinae Pragensis. 2013, roč. LIII,
čís. 1, s. 25–34. Dostupné online. |
|
|
21. ↑ Církev
československá husitská. Na Hradě vlají husitské prapory. www.ccsh.cz [online]. 2000-
[cit. 2021-04-16]. Dostupné online. |
|
|
Literatura[editovat | editovat zdroj] |
|
|
·
BARTOŠ, František Michálek. České dějiny II./6. Čechy v
době Husově (1378-1415). Praha: Jan Laichter, 1947. 515 s. |
|
|
· BARTOŠ, František Michálek. České
dějiny II./7. Husitská revoluce. 1. Doba Žižkova 1415-1426. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd,
1965. 236 s. |
|
|
· BARTOŠ, František Michálek. České
dějiny II./8. Husitská revoluce. 2. Vláda bratrstev a její pád 1426-1437. Praha: Academia, 1966. 263 s. |
|
|
· BAUM, Wilhelm. Císař Zikmund : Kostnice, Hus a války proti
Turkům. Praha: Mladá fronta, 1996.
405 s. ISBN 80-204-0543-7. |
|
|
· BEZOLD,
Friedrich von. K dějinám husitství : Kulturně-historická
studie. Překlad A. Chytil. Praha: Josef Pelcl, 1914.
122 s. Dostupné online. S úvodní statí Jos. Pekaře. |
|
|
· BYSTRICKÝ, Vladimír; WASKA, Karel. O vyhnání křižáků z Čech roku 1427. Husitské
vítězství u Stříbra a Tachova.
Plzeň: Západočeské nakladatelství, 1982. 57 s. |
|
|
·
CIRONIS, Petros. Život a dílo Mistra Jana z Rokycan. Rokycany: Státní
okresní archiv Rokycany, 1997. 97 s. |
|
|
· ČECHURA, Jaroslav. České země v letech 1378-1437 : Lucemburkové na
českém trůně II. Praha: Libri,
2000. 438 s. ISBN 80-85983-98-2. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. Lipanská křižovatka : příčiny,
průběh a historický význam jedné bitvy.
Praha: Panorama, 1992. 277 s. ISBN 80-7038-183-3. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. Lipanské
ozvěny. Jinočany: H & H, 1995.
203 s. ISBN 80-85787-80-6. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. 30. 7.
1419 - První pražská defenestrace : krvavá neděle uprostřed
léta. Praha: Havran, 2010. 200 s. ISBN 978-80-87341-00-1. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. Světla
a stíny husitství. Praha: Nakladatelství Lidové
noviny, 2011. 482 s. ISBN 978-80-7422-084-5. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. Tajemství
českých kronik : cesty ke kořenům husitské tradice. 2. vyd. Praha ; Litomyšl: Paseka, 2003.
456 s. ISBN 80-7185-590-1. |
|
|
· ČORNEJ, Petr. Velké
dějiny zemí Koruny české V. 1402-1437.
Praha: Paseka, 2000. 790 s. ISBN 80-7185-296-1. |
|
|
· DOLEJŠÍ, Josef; KŘÍŽEK, Leonid. Husité : vrchol válečného umění v Čechách
1419-1434. Praha: Elka Press, 2009.
361 s. ISBN 978-80-87057-08-7. |
|
|
· ELBEL, Petr - JAN, Libor - JUROK, Jiří, Z
počátků husitské revoluce. Brno: Matice moravská, 2019. 380
s. ISBN 978-80-87709-22-1. |
|
|
·
FIALA, Zdeněk. Předhusitské Čechy 1310-1419. Praha:
Svoboda, 1978. 421 s. |
|
|
· HAZARD, Harry W., a kol. A
History of the Crusades. Vol. 3, The fourteenth and fifteenth centuries. Madison: University of Wisconsin Press, 1975.
813 s. Dostupné online. ISBN 0-299-06670-3. (anglicky) |
|
|
· HOENSCH, Jörg Konrad. Lucemburkové : pozdně středověká dynastie
celoevropského významu 1308-1437. Praha: Argo,
2003. 304 s. ISBN 80-7203-518-5. |
|
|
· JUROK, Jiří, Příčiny, struktury a osobnosti
husitské revoluce. České Budějovice: Veduta, 2006. 299 s. ISBN 80-86829-22-7. |
|
|
·
KALIVODA, Robert. Husitská ideologie. Praha: Nakladtelství
Československé akademie věd, 1961. 560 s. |
|
|
· KALIVODA, Robert. Husitské
myšlení. Praha: Filosofia, 1997.
367 s. ISBN 80-7007-098-6. |
|
|
· KAVKA, František. Poslední Lucemburk na českém trůně. Králem
uprostřed revoluce. Praha: Mladá fronta,
1998. 290 s. ISBN 80-204-0680-8. |
|
|
·
KEJŘ, Jiří. Husité. Praha: Panorama, 1984. 265 s. |
|
|
· KEJŘ, Jiří. Husův
proces. Praha: Vyšehrad, 2000. 235 s. ISBN 80-7021-387-6. |
|
|
· KONRAD,
Kurt. Dějiny husitské revoluce. Praha: Nakladatelství politické
literatury, 1964. 326 s. |
|
|
· KOTYK, Jiří. Spor o revizi Husova procesu.
Praha: Vyšehrad, 2001. 159 s. ISBN 80-7021-488-0. |
|
|
· MEZNÍK, Jaroslav. Lucemburská Morava 1310-1423.
Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. 562 s. ISBN 80-7106-363-0. |
|
|
· NOVOTNÝ, Robert; ŠÁMAL, Petr, a kol. Zrození mýtu : dva životy husitské epochy. Praha ; Litomyšl: Paseka, 2011. 504 s. ISBN 978-80-7432-099-6. |
|
|
· PEKAŘ, Josef. Žižka a jeho doba. Praha: Odeon,
1992. 1191 s. ISBN 80-207-0385-3. |
|
|
· SOUKUP, Pavel; SVÁTEK, Jaroslav, a kol. Křížové výpravy v pozdním středověku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2010. 248 s. ISBN 978-80-7422-055-5. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Husitská revoluce. 1. Doba vymknutá z kloubů. Praha: Karolinum, 1995. 498 s. ISBN 80-7184-073-4. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Husitská
revoluce. 2. Kořeny české reformace.
Praha: Karolinum, 1996. 364 s. ISBN 80-7184-074-2. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Husitská
revoluce. 3. Kronika válečných let. Praha:
Karolinum, 1996. 420 s. ISBN 80-7184-075-0. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Husitská
revoluce. 4. Epilog bouřlivého věku.
Praha: Karolinum, 1996. 550 s. ISBN 80-7184-076-9. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Husitské
Čechy : struktury, procesy, ideje.
Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. 758 s. ISBN 80-7106-468-8. |
|
|
· ŠMAHEL, František. Idea
národa v husitských Čechách. České
Budějovice: Růže, 1971. 229 s. |
|
|
·
URBÁNEK, Rudolf. Lipany a konec polních vojsk. Praha: Melantrich, 1934.
262 s. |
|
|
Související
články[editovat | editovat zdroj] |
|
|
·
Utrakvismus |
|
|
·
Česká reformace |
|
|
·
Husitské války |
|
|
·
Jan Hus |
|
|
Externí
odkazy[editovat | editovat zdroj] |
|
|
· |
|
|
Obrázky,
zvuky či videa k tématu husitství na Wikimedia Commons |
|
|
|
|
· |
|
|
Galerie husitství na Wikimedia Commons |
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
|
· |
|
|
|
|
|
|
·
Husité – Ktož jsú boží bojovníci |
|
|
· Josef
Pekař: Hus očima vědy – unikátní záznam rozhlasové
přednášky prof. Josefa Pekaře z 5. července 1935 |
|
|
|
· NKC: ph120949 |
|
|
·
BNE: XX542688 |
|
|
·
BNF: cb11955333w (data) |
|
|
·
GND: 4137460-5 |
|
|
·
HDS: 011451 |
|
|
·
LCCN: sh85063223 |
|
|
·
NDL: 00563780 |
|
|
·
NLI: 987007533748105171 |
|
|
·
SUDOC: 027533247 |
|
|
Portály: Česko | Křesťanství | Husitství | Středověk | Válka |
|
|
Kategorie: |
|
|
·
Husitství |
|
|
·
Dějiny křesťanství ve středověku |
|
|
·
Náboženství v 15. století |
|
|
·
České dějiny 15. století |
|
|
|
|
|
|
|